Тип роботи:
Об'єм: 85 стор.
Вартiсть: 300 грн.
Змiст:
ВСТУП
РОЗДІЛ I. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ СТРАХУ ЯК СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО ЯВИЩА
1.1. Поняття страху в філософській і психологічній літературі
1.2. Особливості переживання страхів у студентів
1.3. Соціально–психологічні фактори виникнення страхів студентів першокурсників
Висновки до розділу
РОЗДІЛ II. Емпіричне дослідження домінуючих страхів студентів першокурсників
2.1 Методи дослідження домінуючих страхів студентів першокурсників
2.2 Результати емпіричного дослідження домінуючих страхів студентів першокурсників
Висновки до розділу
РОЗДІЛ IIІ Робота з домінуючими страхами студентів першокурсників
3.1 Загальні підходи до практичної роботи зі страхами
3.2 Профілактика і робота з домінуючими страхами студентів першокурсників
Висновки до розділу
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
Висновок:
Таким чином, у процесі написання роботи була досягнута її головна мета, а саме вивчені домінуючі страхі студентів першокурсників та причини їх виникнення, а також вирішені основні завдання, поставлені на початку дослідження:
Визначено поняття страху в філософській і психологічній літературі. Зазначається, що у сучасній психологічній науці проблема страху є однією з найбільш актуальних. Страх – базова емоція, переживання якої відчувається і сприймається людьми як загроза особистій безпеці. В історії становлення уявлень про феномен страху існує безліч підходів до визначення його поняття, які виразилися в істотних відмінностях. У процесі теоретичного аналізу досліджуваної проблеми було конкретизовано наукове уявлення про зміст поняття страху як психічного стану і властивості особистості. Страх є одночасно психічним станом і властивістю особистості, що характеризують її ставлення стресогенних впливів, які, в одних випадках мобілізують людину на активні дії і розвиток, в інших випадках, паралізують, викликаючи тривожність високої інтенсивності.
Надана характеристика особливостей переживання страхів у студентів. Навчання студентів пов’язане з емоційними переживаннями, вирішенням поставлених завдань і подоланням різних ситуацій, особливо в період заліків і іспитів. Підвищена особистісна та ситуативна тривожність неминуче призводить до зростання так званих «студентських страхів»: боязнь викладача, боязнь іспитів, страх поганої оцінки і т. д. Крім того, підвищена тривожність призводить до постійного відчуття особистісної пригніченості.
Досліджені соціально–психологічні фактори виникнення страхів студентів першокурсників. Перехід до нового соціального статусу – статусу студента, зміна звичної шкільної обстановки на незнайому вимагає часу для адаптації, навіть якщо у стінах вищого навчального закладу студент зустрічає доброзичливість і участь з боку викладацького складу. Серед чинників, що надають істотний вплив на характер адаптації як динамічного процесу можна відзначити боязнь не впоратися з навчальним навантаженням, суворість викладачів, різнопланові труднощі міжособистісного спілкування, надмірне позааудиторне навантаження. Всі ці фактори можуть стати першопричиною виникнення страхів у студентів перших курсів.
Обґрунтовані методи дослідження домінуючих страхів студентів першокурсників. Підібрано та апробовано психодіагностичний комплекс для експериментального дослідження психологічних особливостей та чинників страхів у студентів першокурсників. Знаючи чинники страхів ми зможемо проводити ефективну психокорекційну роботу по їх подоланню.
З метою діагностики був підібраний комплекс діагностичних методів, спрямованих на вивчення емоційного стану, рівня тривожності та ієрархічної структури актуальних страхів студентів: «Диференційні шкали емоцій (за К.Ізардом)», «Опитувальник ієрархічної структури актуальних страхів» Ю. В. Щербатих і Є. І. Івлєвої, до якого були додані додаткові питання, шкала ситуативної тривожності Ч. Спілбергера, тест Бурдона.
Проведені дослідження показали, що майже у всіх студентів першокурсників мають місце страхи різної інтенсивності і різного змісту, причому більшість страхів пов’язана саме із навчальною діяльністю. Так, на додаткове питання анкети «Чи є ще щось, чого Ви боїтеся?» найбільш популярними були відповіді: страх помилитись – 43,33%, страх неправильного вибору спеціальності – 45%, страх нерозуміння навчального матеріалу – 46,67%, страх отримати недопуск до іспитів чи заліків – 36,67%.
Надана характеристика результатів емпіричного дослідження домінуючих страхів студентів першокурсників. Результат дослідження по методиці «Диференційні шкали емоцій (за К.Ізардом)» показав, що у всіх досліджуваній групі студентів мають місце страхи різної інтенсивності і різного змісту, для 15 % студентів першокурсників страх є домінуючою емоцією.
Вивчення структури та ступеня вираженості актуальних страхів за допомогою «опитувальника ієрархічної структури актуальних страхів» Ю. В. Щербатих та Є. І. Івлєвої показало, що не зважаючи на те, що існують деякі розбіжності у структурі страхів дівчат та юнаків для всіх досліджуваних велика кількість страхів пов’язана із можливістю хвороб та їх негативними наслідками та страх війни. На одному з перших місць знаходяться страхи, пов’язані із навчальною діяльністю в університеті: страх перед іспитами (дівчата – 78,57 %, юнаки – 66,67%), страх перед публічними виступами (дівчата – 60,71%, юнаки – 46,88%), страх викладачів (дівчата – 57,14%, юнаки – 40,00%), страх перед майбутнім (дівчата – 53,57%, юнаки – 43,75%). Отримані відповіді на додаткове питання анкети «Чи є ще щось, чого Ви боїтеся?» також свідчать про домінування саме страхів, пов’язаних із навчально діяльність: страх помилитись, страх неправильного вибору спеціальності, страх нерозуміння навчального матеріалу, страх отримати недопуск до іспитів чи заліків. При цьому студенти не змогли вказати на методи, які вони використовують для боротьби зі свої ми страхами.
Проведений аналіз загальних підходів до практичної роботи зі страхами. Зазначається, що з метою подолання страхів рекомендується використовувати комплексний підхід, який набуває ефективності за умов дотримання принципів аналізу ролі страху в онтогенезі взагалі, його впливу на активність особистості, взаємозв`язку чинників страху зі шляхами його психокорекції та профілактики зокрема.
Розроблена система роботи по психокорекції та профілактиці страхів у студентів першого курсу передбачає використання методів актуалізації творчого потенціалу психіки, що вимагає широкий спектр власної активності особистості в малюванні, грі, творчих вербалізаціях, візуалізації страхів і пов`язана з інтенсивними переживаннями учасників, моделюванні страхів.
Розроблені пропозиції щодо профілактики і роботи з домінуючими страхами студентів першокурсників. Розглядаються такі методи профілактики страхів як розпізнавання страхів, визначення обґрунтованості страхів, конфронтаційний підхід з методом візуалізації, виявлення прихованих зацікавленостей і страхів, метод мозкової атаки, психомалюнок, рольова гра, психодрама. Розроблена на основі цих методів програма роботи по психокорекції та профілактиці страхів у студентів першого курсу, яка включає з 5 блоків по 5 занять у кожному передбачає використання методів актуалізації творчого потенціалу психіки, що вимагає широкий спектр власної активності особистості в малюванні, грі, творчих вербалізаціях, візуалізації страхів і пов`язана з інтенсивними переживаннями учасників, моделюванні страхів.
НА САЙТІ НЕ ПЕРЕДБАЧЕНА МОЖЛИВІСТЬ СКАЧУВАННЯ РОБІТ, ВОНИ ВИСИЛАЮТЬСЯ НА ЕЛЕКТРОННУ СКРИНЬКУ ПІСЛЯ ОПЛАТИ. Для того, щоб ознайомитись з оглядом цієї роботи у форматі відео, отримати звіт з перевірки на плагіат та іншу інформацію, звертайтесь за телефоном +380501022921 (Telegram, Viber, WhatsApp) або n0501022921@gmail.com