Тип роботи:
Об'єм: 16 стор.
Вартiсть: 50 грн.
Змiст:
Теоретичні питання:
- 1. Педагогічний професіоналізм і педагогічна майстерність у досвіді педагогічної діяльності А. С. Макаренка
1.1. А. С. Макаренко був переконаним у тому, що вчителя необхідно навчати професії, «як треба навчати лікаря його майстерності, як треба навчати музиканта».
ЗАВДАННЯ:
- Що саме вкладав видатний педагог у поняття «навчати професії вчителя»?
- Поясніть позицію А. С. Макаренка щодо педагогічного таланту.
- А у вас є педагогічний талант? Свою точку зору аргументуйте.
1.2. Педагогічна техніка, як сукупність професійних умінь, сприяє гармонійній єдності внутрішнього змісту діяльності педагога і зовнішнього його вираження. Тому і майстерність педагога виявляється в синтезі духовної культури і педагогічне доцільної зовнішньої виразності.
ЗАВДАННЯ:
- Чи є суттєвими у професійній діяльності педагога, визначені А.С.Макаренком, такі вирішальні «дрібниці»: як стояти, як сидіти, як підвестися зі стільця, з-за столу, як підвищити голос, усміхнутися, як подивитись?
- Чи не є педагогічна праця у такому контексті різновидом «лицедійства» в гіршому розумінні цього слова?
- Яких елементів педагогічної техніки, на думку А.С.Макаренка, не тільки можна, а й необхідно навчати вас - майбутніх вихователів і вчителів?
1.3. Видатний педагог вважав, що вчитель повинен так говорити, щоб відчули в його словах волю, культуру, особистість.
ЗАВДАННЯ:
- Чи є, на вашу думку, актуальним сьогодні відомий висновок А. С. Макаренка про мовлення як засіб професійної діяльності педагога: «Я став справжнім майстром тільки тоді, коли навчився говорити «іди сюди» з 15-20 відтінками, коли навчився давати 20 нюансів на обличчі, в постаті і в голосі. І тоді я не боявся, що хтось до мене не підійде або не почує того, що треба»?
- Яку користь вам, майбутнім вихователям, може дати досконале володіння своїм голосом, уміння грамотно, виразно, емоційно говорити?
2. Гуманізм професійної діяльності вчителя В. О. Сухомлинського.
• Гуманізм педагогічної системи Сухомлинського ґрунтується на положенні про самоцінність людини, її права на свободу і гідність як неповторної індивідуальності.
• Реалізація принципу гуманістичної ідеї у вихованні особистості означає, що найкращим, психологічно довершеним інструментом, який завжди спрацьовує, викликає відгук дитячої душі, бажання стати кращим, - це звернення педагога до серця і розуму дитини.
• Гуманістична сутність професійної діяльності педагога - Сухомлинського, як і усієї його системи виховання - це повага до особистості вихованця незалежно від віку, наявних у даний час можливостей, визнання складності його внутрішнього світу і необхідності відповідального ставлення до його долі.
2.1. В. О. Сухомлинський неодноразово наголошував, що мистецтво виховання полягає не лише в умінні бачити й передбачати різноманітні складні ситуації, які виникають у роботі з дітьми, а й у тому, щоб навчити дитину самостійно орієнтуватися в життєвих обставинах, і вже змалку привчати приймати хоча б найпростіші, але самостійні рішення, бо лише таким чином у неї може розвиватися «внутрішнє бачення» та поступово складатися стійка потреба у відповідальній поведінці - найсуттєвішій ознаці становлення особистості.
ЗАВДАННЯ:
Які методи і прийоми використовував у роботі з дітьми В. О. Сухомлинський аби стимулювати їх самоактивність?
2.2. Виховання заради щастя дитини - такий гуманістичний зміст педагогічної діяльності В.О.Сухомлинського.
ЗАВДАННЯ:
Сформулюйте основні положення гуманістичної системи виховання В. О. Сухомлинського, дайте їм змістовну характеристику.
2.3. Обґрунтовуючи практичну необхідність гуманних взаємин між учителем та дитиною, між самими дітьми, між батьками та дітьми, В. О. Сухомлинський переконливо довів, що найцінніше у дитини - її індивідуальність, неповторність внутрішнього світу, здібностей, потенційних можливостей.
ЗАВДАННЯ:
Проілюструйте майстерність видатного педагога у формуванні гуманних взаємин між дітьми, дітьми і дорослими, проаналізувавши його педагогічні твори.
3. Гуманна педагогіка Шалви Амонашвілі - Вчителя з добрим серцем.
3.1. Гуманно-особистісне спілкування у школі Життя Амонашвілі.
ЗАВДАННЯ:
Сформулюйте основні положення гуманно-особитісного спілкування вихователя з дітьми дошкільного віку. Назвіть відомі вам елементи педагогічної техніки, які використовує у роботі з дітьми Ш.О. Амонашвілі. У чому доцільність їх використання?
Скористайтеся десятьма заповідями, які сформулював видатний педагог у своїй книзі «Здравствуйте, дети!». М.: Просвещение, 1988.-С. 40-42, а саме:
1. У гуманістичному суспільстві виховання може бути тільки гуманістичним. Головний принцип такого виховання - залучити дитину до виховного процесу, зробити її нашим добровільним помічником у своєму ж вихованні.
2. Спілкування - суть життя людей. Головний метод гуманістичного виховання - давати дитині радість спілкування з нами: радість спільного пізнання, спільної праці, гри, відпочинку.
3. Звичайне повсякденне життя і характер стосунків дорослих - це те середовище, в якому формується особистість людини майбутнього. Тому дуже важливо, щоб наше щоденне життя, наше спілкування один з одним якнайбільше відповідали тому ідеалу, який ми прагнемо вселити в дитину.
4. Віра людини в людей, віра людини у власні життєві позиції - це першооснова для повнокровного спілкування між людьми й піднесення особистості. Тому ми зобов'язані розвивати й берегти в дитині віру в нас, у своїх вихователів, віру у своїх товаришів, віру в людей, віру в самого себе.
5. ...Наш виховний процес повинен бути пронизаний повагою до особистості кожної дитини, він має формувати в дітях почуття турботи про товаришів, близьких, про людей взагалі.
6. Людина може виявляти й розвивати в собі всі свої можливості й обдарування та бути щасливою тільки в такому товаристві, де вона почуває себе потрібною і своєю, де її штучно не підносять і не принижують. Такою дитина повинна себе почувати в товаристві, в якому вона живе.
7. Дитина - імпульсивна істота, їй буде важко зрозуміти нас. Це ми, вихователі, зобов'язані зрозуміти дитину та будувати наші виховні плани з урахуванням спрямувань її душі.
8. Виховання - прихований і тривалий процес, тому ми повинні виявляти проникливість, послідовність і терпіння у всіх конкретних випадках розв'язання виховних завдань.
9. Нами, вихователями, мають керувати чуйність, чутливість, доброта душі, любов, ніжність, безпосередність, постійна готовність прийти на допомогу, почуття співпереживання. Все це повинно поєднуватися з вимогливістю до самого себе і до дитини, з почуттям відповідальності перед підростаючим поколінням, із турботою про майбутнє Батьківщини.
10. Ми повинні рішуче відмовитися від невідповідних гуманістичному вихованню авторитарності та імперативності, що придушують особистість дитини, а також таких форм їхнього вияву, як крик, лайка, приниження, глузування, грубість, погроза, примус.
- 3. Професійно-особистісні якості вихователя, шляхи їх формування.
За О.М.Лєонтьєвим, педагогічна професія (за предметом своєї праці) належить до соціальної групи, тобто передбачає взаємодію людей. До схеми професій «Людина-Людина» відносить педагогічну професію і психолог Є.А.Клімов. На його думку, цей тип професій, вирізняється певними перевагами, особистісними якостями людини. Професійна характеристика педагога є індивідуально-типологічно вираженою. Психолог Є. А. Клімов стверджує, що людині цієї професійної схеми притаманні: уміння керувати, вчити, виховувати, «здійснювати корисні дії, спрямовані на обслуговування різних потреб людей»; уміння слухати і вислуховувати; широкий кругозір; мовленнєва (комунікативна) культура; «душезнавча спрямованість розуму, спостережливість до прояву почуттів, розуму і характеру людини, до її поведінки, уміння та здатність подумки уявляти, моделювати її внутрішній світ, а не приписувати їй свій власний, або той, що знайомий з досвіду»; «проективний підхід до людини, заснований на переконанні, що вона завжди може стати кращою»; здатність співчувати; спостережливість; «глибока і оптимістична переконаність у правильності ідеї служіння народу взагалі»; розв'язання нестандартних ситуацій; висока міра саморегуляції.
Професія вчителя з позиції предмету праці акумулює у собі й інші схеми професійної діяльності, такі як: «Людина-Знак», «Людина-Природа», «Людина-Образ», «Людина-Техніка».
ЗАВДАННЯ:
Якими із названих вище якостей ви вже володієте? Якими якостями ще не володієте? Чи знаєте як їх виховати у собі?
Проілюструйте на конкретних прикладах як вчитель використовує відношення названих вище схем у своїй професійній діяльності.
- 4. Протипоказання до професії вчителя
Для професій, які належать до схеми «Людина-Людина» існує перелік протипоказань. В узагальненому вигляді їх можна представити так: дефекти мовлення; невиразність мовлення; замкнутість; занурення в себе; виражені фізичні вади (як це не прикро); надмірна загальмованість; зайва повільність; байдужість до людей та інші.
ЗАВДАННЯ:
Складіть та прокоментуйте перелік протипоказань для професії вчителя початкових класів
- 5. Витоки педагогічної майстерності вихователя
Судження перше: Для формування професійної майстерності педагога дошкільного навчального закладу суттєве значення має ґрунтовне опанування змісту дисциплін навчального плану спеціальності «Початкова освіта».
ЗАВДАННЯ:
Проведіть ранжування навчальних дисциплін, які забезпечили вашу спеціальну підготовку за показниками.
*Виконуючи дане завдання я використала дисципліни 4 курсу.
ЗАВДАННЯ:
Що, на вашу думку, вона повинна включати?
ЗАВДАННЯ:
Що це за фактори?
ЗАВДАННЯ:
1. Щоб ви відповіли Конфуцію на його риторичне запитання:
«Якщо не можеш удосконалювати себе, то як же ти можеш удосконалювати інших людей?»
- 2. Прокоментуйте думку Л. М. Толстого: «Виховання уявляється складною справою до тих пір, поки ми хочемо, не виховуючи себе, виховувати своїх дітей, або кого-небудь ще. Якщо ж зрозумієш, що виховувати інших ми можемо тільки через себе, то знімається питання про виховання і залишається лише одне питання: як треба жити самому?».
Виховувати дітей не цікаво: дітей хочеться просто любити. Хочеться милуватися ними, хочеться з ними грати, хочеться підтримувати їх в їхніх починаннях. Однак рано чи пізно виховувати дітей - доводиться, принаймні потрібно утримувати дітей від того, що елементарно небезпечно для них чи оточуючих.
Дитина повинна зрозуміти, що на дорогу з транспортом ні при якій грі не можна вибігати, за столом треба кашу їсти ложкою, а не руками, а вирішувати спірні питання в грі потрібно спочатку проханнями, а не відразу бійкою. Зрештою, маленьку дитину потрібно привчити до горщика…
А це вже - виховання.
Науку виховання дітей освоїти можна, але на практиці для більшості звичайних батьків ця розкіш недоступна. Наука виховання вимагає підготовки, і освоювати її потрібно дуже поетапно, від простого до складного. Перший етап - виховання себе.
Л. Н. Толстой нам в допомогу: "Виховання представляється складною справою тільки до тих пір, поки ми хочемо, не виховуючи себе, виховати своїх дітей або кого-небудь ще. Якщо ж зрозумієш, що виховувати інших ми можемо тільки через себе, то знімається питання про виховання і залишається одне питання: як треба самому жити?"
Отже, найголовніше зайнятися самовихованням.
3. Складіть та презентуйте власну програму особистісного і професійного самовдосконалення.
Одним із засобів підвищення професійної компетентності вчителя може бути програма педагогічного самовдосконалення, головною метою якої є всебічний розвиток особистості педагога для подальшого забезпечення оптимальних умов для навчання та виховання учнів.
Основні завдання програми:
- Виявлення особистісного рівня професійної компетентності на підставі самодіагностики.
- Раціональне планування самоосвітньої діяльності з урахуванням основних напрямків розвитку освіти.
- Досконала організація самоосвітньої діяльності та участь у різноманітних формах методичної роботи.
- Проведення моніторингу професійного зростання.
- Узагальнення досвіду роботи за результатами роботи над самоосвітньою темою.
Прогнозовані очікувані результати:
НА САЙТІ НЕ ПЕРЕДБАЧЕНА МОЖЛИВІСТЬ СКАЧУВАННЯ РОБІТ, ВОНИ ВИСИЛАЮТЬСЯ НА ЕЛЕКТРОННУ СКРИНЬКУ ПІСЛЯ ОПЛАТИ. Для того, щоб ознайомитись з оглядом цієї роботи у форматі відео, отримати звіт з перевірки на плагіат та іншу інформацію, звертайтесь за телефоном +380501022921 (Telegram, Viber, WhatsApp) або n0501022921@gmail.com