


Змiст:
Вступ
Розділ 1. Теоретичні аспекти використання особистісно-орієнтованого навчання в початковій школі
1.1. Суть особистісно-орієнтованого підходу до становлення й розвитку особистості учня
1.2. Особливості організації особистісно-орієнтованого навчання молодших школярів
Розділ 2. Особливості реалізації технології організації особистісно-орієнтованого навчання в початковій школі
2.1. Діагностика рівня сформованості цілісного світогляду у першокласників
2.2 Впровадження технології організації особистісно-орієнтованого навчання у навчальний процес початкової школи
2.3. Аналіз результатів
Висновок
Література
ДОДАТКИ
Висновок:
Підводячи підсумки проведеного дослідження зазначимо, що особистісно-орієнтований підхід до навчання в початковій школі належить до такого напрямку педагогіки, як гуманізм, основним принципом якого є наголос на вчення, а не на викладання. Центром такого навчання є учень, його особистісний ріст. З цього випливає, що особистість учня тут представлена не як засіб, а як основна мета. Особистісно-орієнтоване навчання – це таке навчання, яке в основу уроку ставить самобутність дитини, її самоцінність, суб’єктивність процесу навчання.
Аналіз наукової літератури показує, що проблемою особистісно-орієнтованого навчання займалися багато вітчизняних та зарубіжних педагогів і психологів: Ш.А. Амонашвілі, Н.А.Алексєєв, В.В. Сєріков та інші. Особистісно-орієнтований підхід – це методологічна орієнтація в педагогічній діяльності, яка дозволяє за допомогою опори на систему взаємопов’язаних понять, ідей і способів дій забезпечувати і підтримувати процеси самопізнання, самобудови та самореалізації особистості дитини, розвитку її неповторної індивідуальності.
Мета особистісно-орієнтованого підходу в освіті полягає в тому, щоб розвинути самостійну особистість у всіх аспектах діяльності.
Характеризуючи умови організації особистісно-орієнтованого навчання в освітньому процесі початкової школи слід зазначити, що розвиток національної системи педагогічної освіти здійснюється на основі особистісно-орієнтованого підходу як сутності змісту освіти. Тому найбільш результативною є така педагогічна підготовка, яка, визначаючи необхідний набір якостей і властивостей особистості учня, здійснює їх достовірну діагностику і забезпечує створення організаційних форм і методів підготовки, що сприяють їх розвитку. Вчителю слід пам’ятати, що в центрі навчально-виховного процесу знаходиться особистість школяра, його цінності, здібності, інтереси, особиста свобода, творча і пізнавальна активність і т. п., а особистісно-орієнтовані навчання і виховання виступають інструментом реалізації системи суб’єкт-суб’єктних відносин, які забезпечують процес становлення та розвитку особистості молодшого школяра.
Саме тому позиція вчителя в особистісно-орієнтованому навчанні визначається наступними моментами:
оптимістичний підхід до учнів і їх майбутнього як бажання вчителя бачити можливість розвитку особистості дитини;
ставитися до учня як до суб’єкта особистої навчальної діяльності, як до людини, яка здатна навчатися не за примусом, а добровільно;
спиратись на інтереси кожного учня та сприяти його розвитку.
Після вивчення специфіки особистісно-орієнтованого уроку, ми прийшли до висновку, що в наші дні модель особистісно-орієнтованого навчання є однією з найбільш успішних і перспективних, адже:
у центрі уроку завжди знаходитися дитина, яка є суб’єктом пізнання і це відповідає світовій тенденції гуманізації освіти;
на уроках завжди враховується індивідуальність дитини, її особистісні якості;
сприятливе, комфортне, дружнє, спокійне середовище, яке сприяє самовираженню дитини; важливість переходу до даного виду навчання усвідомлюється суспільством.
Педагогіка особистісно-орієнтованих технологій намагається знайти методи і засоби навчання і виховання, які відповідали б індивідуальним рисам кожного учня: використовує психодіагностичні методики, змінює ставлення і спрямованість діяльності учнів, користується різними засобами навчання, створює нову структуру освіти. Ефективним засобом особистісно-орієнтованого навчання є використання інтерактивних методів навчання. Доцільність використання даних методів обумовлена можливістю стимулювати активність мислення, почуттів, волі школярів, які є підґрунтям самостійності особистості. За допомогою інтерактивних методів навчання молодші школярі навчають самостійно вирішувати завдання, приймати правильні рішення, робити висновки та узагальнення. Проведення інтегрованих занять, групових дискусій в процесі навчання молодших школярів сприяє розвитку в них критичного мислення, формуванню ініціативності, відповідальності, комунікативних, та рефлексивних умінь.
Другий розділ дослідження було присвячено практичній роботі щодо реалізації технології організації особистісно-орієнтованого навчання в початковій школі. Під час первинного дослідження рівня сформованості цілісної картини світу в учнів першого класу нами було виокремлено таки критерії: пізнавальний, ціннісний, морально-етичний. Крім того, нами було визначено три рівні сформованості основ цілісної картини світу: достатній, середній, низький. В результаті аналізу та інтерпретації даних, отриманих в ході констатувального зрізу, нами було засвідчено переважно середній рівень сформованості цілісної картини світу у зазначеної категорії дітей по всіх критеріях (44% – пізнавальний, 44% – ціннісний, 50% – морально-етичний).
Експериментальне впровадження запропонованих нами педагогічних умов дали позитивні результати, про що свідчить аналіз та інтерпретація даних, отриманих в ході контрольної діагностики.
Таким чином, особистісно-орієнтований підхід до освіти можна охарактеризувати, з одного боку, як просування розвиваючого навчання, а з іншого боку, як прийняття і формування нової освітньої системи.
Дана робота виконана без використання російськомовних джерел, має високий рівень унікальності та реальні посилання на джерела. НА САЙТІ НЕ ПЕРЕДБАЧЕНА МОЖЛИВІСТЬ СКАЧУВАННЯ РОБІТ, ВОНИ ВИСИЛАЮТЬСЯ ЗАМОВНИКУ ПІСЛЯ ОПЛАТИ. Для того, щоб ознайомитись з даною роботою (у форматі відео огляду), отримати звіт з перевірки на плагіат та іншу інформацію, звертайтесь за телефоном +380501022921 (Telegram, Viber, WhatsApp) або n0501022921@gmail.com