перейти на сайт>>

Рослини Сватівського району Луганської області що мають охоронний статус та особливості їх вивчення під час викладання біології в середній школі

ID роботи: 9732
Тип роботи:
Об'єм: 115 стор.
Вартiсть: 300 грн.


Змiст:

Вступ

Розділ І. Рідкісні та зникаючі рослини Луганської області

1.1. Причини зниження чисельності окремих видів рослин

1.2. Найбільш  вразливі види рослин Луганської області

1.3.  Заходи з охорони рідкісних рослин

Розділ ІІ. Методика вивчення рідкісних рослин в шкільному курсі біології

2.1. Вивчення рідкісних рослин під час проведення уроків

2.2. Вивчення рідкісних рослин під час позаурочної та позашкільної роботи

Розділ ІІІ

Фізико-географічна характеристика Сватівського району

Розділ ІV

Рідкісні рослини  Сватівського району

4.1. Рослини степу

4.2. Рослини луків

4.3. Рослини заплавних лісів

4.4. Рослини коловодні та водні

Розділ V. Вивчення рідкісних рослин в процесі викладання біології в СШ Сватівського району

5.1. Методичні аспекти розробки проекту «По сторінкам Червоної Книги. Рослини»

5.2. Організація та планування системи уроків та позакласних заходів у рамках реалізації проекту «По сторінкам Червоної Книги. Рослини»

Висновки

Список використаних  джерел

Додатки



Висновок:

Отже, у процесі написання магістерської роботи була досягнута її мета та вирішені основні поставлені завдання.

По-перше, виявлено причини зниження чисельності окремих видів рослин. Серед основних чинників раритетності видів варто насамперед відзначити їхні біологічні особливості, приуроченість до певних еколого-ценотичних умов, реакцію на антропогенний вплив, генетичну різноманітність популяцій, історію формування флори і рослинності, а також еволюційний вік виду.

По-друге, вивчено найбільш  вразливі види рослин Луганської області. Зазначається, що складні геологічні й грунто-кліматичні умови території Луганської області та інтенсивне антропогенне навантаження на навколишнє середовище спричинили надзвичайне різноманіття та постійну трансформацію флори. Раритетний фонд флори включає 316 видів рослин, з яких 21 вид внесено до Світового, 32 – до Європейського Червоних списків, 89 – до Червоної книги України, інші охороняються на рівні області. З метою збереження й охорони фонду запропоновано систему заходів оптимізації природоохоронної мережі. Основним ризиком для існування популяцій рослин на Луганщині є руйнування або трансформація його місцезростань внаслідок видобування крейди, створення лісонасаджень на схилах, пожеж, інтенсивного випасання худоби, рекреаційного навантаження.

По-третє, охарактеризовано заходи з охорони рідкісних рослин. У сучасному розумінні охорона природи представляє систему заходів щодо збереження і відтворення якості навколишнього середовища, підтримання продуктивності і властивостей природних ресурсів на нормативному рівні, а також збереження генофонду і унікальних природних об’єктів. Словосполучення з терміном «охорона» мають різне значення в залежності від наступних, пояснювальних слів, які, як правило, розкривають цілі діяльності. Способи їх досягнення залежать від того об’єкту, який необхідно зберегти. У всьому світі темпи зникнення видів рослин досить великі. І тільки прийняття своєчасних заходів допомагає їх врятувати. Червоні книги покликані не тільки прояснити ситуацію з найбільш вразливими видами, але і представити шляхи по їх порятунку в кожному конкретному випадку.

По-четверте, з’ясовано особливості вивчення рідкісних рослин під час проведення уроків. Вивчення Червоної книги на уроках в освітніх установах спрямоване на розширення і поглиблення знань дітей про зникаючі види рослини, розкриття основних причин скорочення чисельності видів. Використання Червоної книги освітньої діяльності сприяє створенню умов для формування дослідницьких навичок учнів, розвитку їх здібностей та критичного мислення; допомагає виховувати екологічну культуру дитини, його моральну, чуттєво-емоційну, естетичну сферу; прищеплювати інтерес і любов до рідного краю. Основною метою вивчення рідкісних рослин під час проведення уроків є формування екологічної культури у підростаючого покоління, розвиток дбайливого і відповідального ставлення до світу природи, а також закріплення знань про охорону біосфери, види природоохоронних територій.

По-п’яте, охарактеризовано особливості вивчення рідкісних рослин під час позаурочної та позашкільної роботи. Особливості  позакласної роботи з біології  розглядаються як засіб формування екологічної компетентності та пізнавальної активності учнів. Групова робота найактивніше здійснюється в гуртку. Для активізації пізнавальної діяльності школярів та формування їх екологічної компетентності в школах проводяться масові натуралістичні заходи, лабораторні та практичні роботи, фенологічні спостереження, екскурсії, дослідницька та краєзнавча робота, природоохоронна робота й заняття в кутку живої природи, позакласні літні завдання, здійснюється діяльність груп санітарно-екологічного напряму.

По-шосте, надана фізико-географічна характеристика Сватівського району. Сватівський район розташований у степовій зоні України. Клімат району - континентальний: жарке і сухе літо, холодна і малосніжна зима, з частими відлигами. Рельєф району визначається тим, що він розташований у Дніпропетровсько-Донецькій западини, яка являє собою збалансовану рівнину. Рельєф впливає на рослинність, рівень ґрунтових вод, рух поверхневих вод. Рельєф впливає на розподіл опадів, температуру повітря і напрямок вітру. Ґрунти району представлені переважно чорноземами. По території Сватівського району протікають річки: Красна, Гнила, Кобилка, Харино, Жеребець, Дуванка, Борова. В районі росте більше як 100 видів дерев і кущів, які дають їстівні плоди і ягоди, більшість з яких мають лікувальні властивості. Дикорослі плоди (терен, глід, шипшина, абрикоса, вишня, калина, ліщина) використовуються ще далеко не повністю.

По-сьоме, проаналізовано рідкісні рослини  Сватівського району. Як було зазначено, рослинний покрив Сватівського району дуже різноманітний. Схили займають угруповання крейдяних відслонень та крейдяних степів, в улоговинах стоку сформовані лучно-степові угруповання, в заплаві річки збереглися фрагменти луків, у відвершках балок – невеликі масиви байрачних лісів. За площею переважають різноманітні угруповання крейдяних відслонень. Флора нараховує близько 250 видів судинних рослин. Серед них багато видів, занесених до Червоної книги України, – полин суцільнобілий (Artemisia hololeuca), астрагал шертистоквитковий  (Astragálus dasyánthus), брандушка різноколірна( Bulbocodium versicolor) , дворядник крейдовий (Diplotaxis cretacea Kotov)., пирій ковилолистий (Elytrigia stipifolia) , келерія Талієва( Koeleria talievii Lavrenko), льонок крейдовий (Linaria Cretacea Fisch.), громовик донський (Onosma tanaitica Klokov) , півонія тонколиста (Paeonia tenuifolia), ранник крейдовий (Scrophularia cretacea) , шоломниця крейдова  (Scutellaria creticola Juz), смілка крейдова (Silene cretacea),, гісоп крейдовий (Hyssopus cretaceus ), ковила волосиста (Stipa capillata) . Разом з іншими представниками ендемічного петрофітно-крейдового комплексу ці види утворюють специфічні агломеративні угруповання на оголеннях крейди. Це, зокрема, формації гісопу крейдового( Hyssopus cretaceus Dubjan) смілок крейдової (Silene cretacea Fisch. ex Spreng.) та прилеглої, чебрецю вапнякового (Thymus calcareus) , полину суцільнобілого (Аrtemisia hololeuca m.bieb. ex besser).. і солянковидного, ранника крейдового (Scrophularia cretacea). У складі цих угруповань зростають бедринець каменелюбивий  (Pimpinélla saxífraga) , ласкавець серповидний (Bupleurum falcatum L)

 самосил білоповстистий( Teucrium polium ), маренка сіроплодна, головачка уральська(Cephalaria uralensis), ліщиця волосиста( Gypsophila paniculata L.) На верхніх пологих частинах схилів зосереджені флористично насичені типові степові фітоценози, а до їх нижніх частин приурочені рідкісні реліктові угруповання осоки низької  (Carex humilis), занесені в Зелену книгу України.

По-восьме, визначено методичні аспекти розробки проекту «По сторінкам Червоної Книги. Рослини».

Засобами діяльності, пов’язаної з вивченням рідкісних рослин на уроках біології  можуть бути різні дискусії, «мозкові штурми», диспути, тренінги, ігрова проектна і практична діяльність тощо. Дуже важливим є насичення цього процесу емоційними та естетичними переживаннями, пов’язаними з екологічними проблемами, оскільки вони мають комплексний характер і визначаються значимістю для власного існування і здоров’я близьких.

По-дев’яте, розглянуто особливості організації та планування системи уроків та позакласних заходів у рамках реалізації проекту «По сторінкам Червоної Книги. Рослини».

Навчити школярів любити природу рідного краю, охороняти її, знати види рослин, занесені в Червону книгу Луганської області – завдання нелегке. Робота з вивчення біорізноманіття та охорони рідкісних видів повинна проводитися систематично. У цьому велика роль належить не тільки урокам біології, але і системі додаткового екологічного освіти, а також організації дослідницьких робіт школярів. Вивчення рідкісних рослин в процесі викладання біології в СШ Сватівського району на уроках в освітніх установах і в позаурочній роботі спрямоване на розширення і поглиблення знань дітей про зникаючі види рослин, розкриття основних причин скорочення чисельності видів. Використання Червоної книги освітньої діяльності сприяє створенню умов для формування дослідницьких навичок учнів, розвитку їх здібностей та критичного мислення; допомагає виховувати екологічну культуру учнів, їх моральну, чуттєво-емоційну, естетичну сферу; прищеплювати інтерес і любов до рідного краю.


НА САЙТІ НЕ ПЕРЕДБАЧЕНА МОЖЛИВІСТЬ СКАЧУВАННЯ РОБІТ, ВОНИ ВИСИЛАЮТЬСЯ НА ЕЛЕКТРОННУ СКРИНЬКУ ПІСЛЯ ОПЛАТИ. Для того, щоб ознайомитись з оглядом цієї роботи у форматі відео, отримати звіт з перевірки на плагіат та іншу інформацію, звертайтесь за телефоном +380501022921 (Telegram, Viber, WhatsApp) або n0501022921@gmail.com

Замовити цю роботу за допомогою форми: